25 juni 2025

Aanwezig bestuur: Michel Hoogendoorn, René Koppelaar en Bianca Snoep.


De voorzitter opent de vergadering met dat het bestuur blij  is met de grote opkomst. Een paar buurten hebben zich afgemeld. De notulen en de powerpoint worden naar alle buurten gemaild. 

 

De penningmeester doet verslag van het boekjaar 2024. Deze is goedgekeurd door de kascommissie. Kaskommissie voor boekjaar 2025 bestaat uit Frans de Kok en Marja Vermeij. 

 

De Koningsdag en 5 mei heeft niks gekost voor de Oranjevereniging ivm subsidie van de gemeente. 

De feestavonden hebben wel een tekort opgeleverd en wel van 5000 euro. 

Het huidige bestuur kiest mede daarom om in de toekomst geen feestavonden meer te organiseren. Ook vanwege de vele regelzaken zoals boekingen, reclame maken, ticketverkoop en zelf aanwezig zijn beide avonden. Het bestuur is van mening dat het organiseren van zoiets beter past bij de horeca/middenstand. 

 

De samenstelling in het bestuur is aangepast. Vanwege het aftreden van Michel als voorzitter zal Bianca doorschuiven naar deze functie. Michel blijft algemeen bestuurslid. Rene blijft penningmeester.

Ton vd Vegt en Lizanne de Prieelle hebben zich aangemeld als algemeen bestuurslid.

Er wordt nog gezocht naar een secretaris. Tot die tijd zal Bianca deze functie ook nog uitoefenen. Voor deze constructie is gekozen omdat zonder voorzitter er geen bestuur kan zijn.

Wij zijn blij met een vast aantal vrijwilligers, maar er kunnen er altijd nog meer bij. 

 

Er zijn heel wat terugkoppelingsformulieren ingevuld bij ons terechtgekomen. Bedankt daarvoor. 

In het kort gaf deze aan dat iedereen het een mooi kronen en optochten 2025 vond met goede samenwerking in de buurten en veel gezelligheid. De feestavonden en de bingo was een groot succes.

Tevredenheid over het bestuur, vooral in de snelle en duidelijke communicatie en de aanwezigheid op straat en goed georganiseerde activiteiten. Het enthousiasme van het bestuur werkte aanstekelijk in de buurten. 

Er werd aangegeven dat de routeborden beter zichtbaar moeten zijn de volgende keer. De optocht minder lang maken. 

Wij zullen alle punten meenemen voor de volgende keer. 

 

We hebben om een evaluatiegesprek gevraagd bij de burgemeester en meneer Herselman. Dat gesprek heeft ca 3 weken terug plaatsgevonden. Daar kregen we alle lof. 

Via de gemeente zijn ook heel veel complimenten binnen gekomen voor Wemeldinge. 

De optochten vond de burgemeester prima verlopen. Daarom kan hij u al aangeven dat hij toestemming geeft voor optochten 2030. 

Vanuit openbare werken waren er meerdere “klachten” binnengekomen. De meeste waren verwaarloosbaar. We hebben het volgende afgesproken;

Mocht er in de buurt een verandering plaatsvinden wat een openbaar stuk betreft dan graag van tevoren melden bij de gemeente. Bv verwijderen speeltuin materiaal, hekwerk, gebruik groen of perkjes enz… Dit om te voorkomen dat openbare werken niet op de hoogte zijn en meldingen blijven doen. 

 

Het thema voor 2030 is bekend. Muziek en kunst van klassiek tot heden

Onder de aanwezigen zijn er vragen of het ook vrij in te vullen is. Het bestuur geeft aan dat dat altijd mag. Gezien het brede thema is de kans groot dat wat er gemaakt wordt toch wel in het thema kan vallen. Voor nu wordt er gekozen om weer een 2e optocht te doen op 5 mei. Wellicht dat de routes dan even lang kunnen zijn. Ipv een hele lange Koningsdag en een korte op 5 mei. Het meedoen van de versierde fietsen tijdens de optocht van 5 mei was een groot succes en dat willen wij erin houden. 

Vanuit het publiek kwam de vraag of er rekening gehouden kon worden met muziek tijdens de optocht ivm eigen muziek van wagens. Bianca geeft aan dat er geprobeerd is daar rekening mee te houden en dat zoals het nu was de best mogelijke oplossing was. Wellicht met meer deelnemende wagens en loopgroepen kan de verdeling beter zijn.

Alle deelnemers, zowel muziekgroepen als wagens en loopgroepen, hebben aangegeven in 2030 weer mee te willen doen. 

 

De ideeën voor invulling tussenliggende koningsjaren (zoals te lezen in powerpoint) zijn besproken en om reactie gevraagd uit de zaal.

De aanwezigen zijn enthousiast. Omdat er meerdere waren die de buurtspelen niet kennen, hebben 2 ervaren aanwezigen uitgelegd wat het inhoudt en hoe leuk deze spelen zijn. 

Iedereen vind het belangrijk dat er ook in de tussenliggende jaren leuke en verbindende Koningsdag activiteiten georganiseerd worden. 

 

Ook het voorstel voor een lichtjesroute rondom de kerstdagen wordt door sommige buurten enthousiast ontvangen. Rene legt uit dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn. Met de lampjes die al aanwezig zijn kan er bv een soort kerstboom gemaakt worden. De buurten zijn vrij om hierin mee te gaan of niet. De opzet is om het voor de eigen buurt/dorp te doen om de verbinding vast te houden.

 

Bij de rondvraag gaf iemand aan dat de microfoon niet te horen was. Dat is heel jammer omdat de aubade en de prijsuitreiking in het niet vallen. Het bestuur had dit al eerder gehoord en daarop nieuw apparatuur aangeschaft wat beter te horen zou moeten zijn. Het voorstel van een andere aanwezige om geluid te huren nemen we ook mee voor de volgende keer. 

 

De voorzitter bedankt alle aanwezigen en sluit de vergadering.


26 juni 2024

Aanwezig bestuur: Michel Hoogendoorn, René Koppelaar, Bianca Snoep en Alex Gunst.


Opening en welkom heten aanwezigen door de voorzitter.


Middels een presentatie zijn de onderstaande punten aan bod gekomen.


1. Wisseling bestuursleden Oranjevereniging:

  • Patrick Quinten heeft zich teruggetrokken. We bedanken Patrick voor zijn inzet en overhandigen hem een lekker cadeautje. De aanwezigen geven hem een applaus.
  • Alex Gunst is toegetreden als algemeen bestuurslid. We heten hem welkom en ook hij krijgt applaus van de aanwezigen.


2. Terugblik activiteiten 2023 en 2024:

  • Lampionnenoptocht. Ondanks wisselvallig weer wederom een grote opkomst.
  • Oranje podcast van Arthur Hoogesteger. Er zijn al een paar buurtverenigingen aan het woord geweest en er volgen er nog meer. De podcasts zijn goed beluisterd. Opgeven kan nog steeds bij Arthur Hoogesteger. Hij zal ook na afloop van deze vergadering de mogelijkheid geven om deel te nemen aan de podcast.
  • Koningsdag 2024, de aubade, versierde fietsoptocht, muzikaal cabaret, sport en spel in de gymzaal en de filmvertoning is druk bezocht geweest. 


3. Financiën 2023:

  • René legt in het kort uit hoe de opmaak van het financieel overzicht er nu uitziet en hoe het er volgende keer uit ziet. 
  • De kascommissie is aanwezig in de zaal (Coby van Dalen en Marja Vermeij) en geven aan dat de kas klopt en verleent decharge aan het bestuur. 


4. Agenda 2024/2025:

26 juni 2024                                Algemene vergadering

11 oktober                                   Lampionnenoptocht

September                                  Start commissies

8 januari                                      Algemene vergadering.

22 maart 2025 t/m 17 mei      Vergunningsperiode ivm op en af kronen buurten

19 april 2025 t/m 6 mei            Lichtjesroute

26 april 2025                              Koningsdagactiviteiten met optocht (bij voldoende deelnemers)

5 mei 2025                                 Optocht bevrijdingsdag (bij voldoende deelnemers)

25 juni 2025 (ovb)                     Algemene vergadering. Sluiting jaar, presentatie plannen 2025/26.   


5. Thema kroning 2025:

  • Natuur & de wereld is voor iedereen


6. Gevraagd van de buurtverenigingen:

  • Leden voor in het bestuur (evt. tijdelijk ivm kroningsjaar)
  • Leden voor de volgende commissies:
  • Sponsor commissie --> het werven van sponsoren, maken van een boekje, plaatsing lichtjesroute, social media enz.
  • Optocht commissie --> voor o.a bepalen van de optocht en lichtjesroute, regelen verkeersbegeleiders enz.
  • Aubade commissie --> voor o.a afstemmen met de gemeente, de Wemel, school enz...
  • Sport en Spel commissie --> voor o.a. het bedenken en organiseren van de activiteiten voor jong en oud. 


Opgeven voor de commissies,  voor bestuurslid of vrijwilliger kan via mail; secretaris@oranjeverenigingwemeldinge.nl


7. Geen feesttent , maar wat dan wel?:

Het bestuur van de oranjevereniging kan geen feesttent op het Dorpsplein of elders voorzien. Het is een te groot risico voor het bestuur ivm de strenge wetgeving en de vele regels. 

We gaan op zoek naar een derde partij die dit samen met ons kan oppakken en verzorgen. 

Er komen uit de zaal opties zoals Hofman , Kallewaard catering en de Wemel. Het bestuur neemt deze voorstellen mee.


8. Verzekering:

De oranjevereniging heeft al jaren géén overkoepelende verzekering meer.

Voor de vrijwilligers is er wel een verenigingsverzekering afgesloten bij Centraal Beheer. De vrijwilliger is verzekerd tijdens de activiteiten voor de oranjevereniging. 


Er komen vragen en opmerkingen vanuit publiek:

  • Is er een klic-melding nodig. Hier verschillen de meningen. Het bestuur gaat dit uitzoeken bij de gemeente.
  • Volgens een aanwezige zijn alle buurtverenigingen verzekerd bij de gemeente. Dit zal het bestuur navragen bij de gemeente. 

 De uitkomst hiervan is t.z.t. te vinden op onze website www.oranjeverenigingwemeldinge.nl


9. Vragen/ opmerkingen:

  • Adverteren in de Scheldepost/de Bode. De secretaris meldt dat het kostbaar is,  €100,00 per kleine advertentie. Vanuit de aanwezigen krijgen wij de tip om het via de gemeente te regelen, dan zou het gratis zijn. De secretaris zal deze tip zeker meenemen. 
  • Wat zijn de regels voor het kronen van de buurten? Hoogte, breedte enz.. Deze regels zullen binnenkort te vinden zijn op onze website www.oranjeverenigingwemeldinge.nl
  • Mag er eerder worden begonnen met kronen dan de datum die wij hebben doorgegeven. Dat mag altijd maar dan valt het niet onder onze vergunning die ingaat op 22 maart 2025.